דף הבית » חידות » חידות חשיבה מתמטית

חידות חשיבה מתמטית

עד היום קשה מאוד לדעת האם האדם גילה את המתמטיקה או שהוא המציא אותה, מצד אחד אין ספק שהמספרים, הסימונים המתמטיים הם המצאה של האדם, אך מצד שני הם מסמלים דברים שקיימים במציאות גם ללא התערבות אנושית, כמו למשל מספרים שניתנים לכימות, או שלל נוסחאות המתארות התרחשות פיזית כל שהו, אך אין ספק שעולם המתמטיקה שיש כנושא נהדר מאוד לחידות. בעוד שבעבר רק מתמטיקאים מומחים היו יכולים לפתור חידות מתמטיות סבוכות, הרי שכיום כמעט כולנו בקיאים לכל הפחות בחוקי המתמטיקה הבסיסית ורובנו אף גם מתמטיקה מתקדמת, לפניכם 10 חידות מתמטיקה הכוללות בתוכם גם יגע מתמטי אך לא פחות מזה חשיבה יצירתית, על מנת להצליח לפתור את החידות שלפניכם, יהיה עליכם להשתמש בכל הידע העומד לרשותם, אך יחד עם זאת עם ההיגיון הבריא שיש לכם, אל תמהרו, חשבו היטב לפני שאתם עומדים לענות על החידה, אם תחשבו, תצליחו לפתור את החידה, וכמובן שאל תשכחו לכתוב לנו בתגובות כמה זמן לקח לכם לענות על החידות.
חידות מתמטיקה

משחקי שחמט

5 שחקני שחמט התחרו ביניהם, קודם המשחק הם קבעו שיטה לפיה כל שחק מתמודד אך ורק פעם אחת עם כל אחת מהאחרים, לאחר סיום המשחק התברר כי 3 מהמשחקים הסתיימו בתיקו, האם תדעו כמה משחקים הסתיימו בניצחון? פתרון: 7 משחקים, ישנם 10 אפשרויות למשחק 3 תיקו ועוד 7 עם ניצחון.

כמה עולה הספר

יהודה ותמר רוצים לקנות ספר, הם הולכים לחנות ספרים ולאחר חיפוש ארוך הם מוצאים את הספר, יהודה מגיע לקופה והוא מדלה כי חסר לו שקל בודד על מנת שיוכל לקנות את הספר, תמר מגיעה לקופה והיא מגלה שחסרים לה 7 ₪ על מנת שהיא תוכל לקנות את הספר, לאור המצב הם החליטו לקנות ביחד רק ספר אחד, לאחר דיונים רבים הם הגיעו להסכמה מה הספר אותו הם יקנו, כשהם מגיעים לקופה, הם מגלים שגם לספר הזה אין להם מספיק כסף, האם תדעו מהו מחיר הספר? פתרון: 7 ₪.

חידה סינית עתיקה

בעיירה סינית מרוחקת עמדו מספר נשים סיניות ורחצו את הכלים במי הנהר כשמעליהם מסתובב השומר שהוא האחראי לשמירה על כיב מי הנהר, הוא פוגש את אחת הנשים הסיניות ושואל אותה, מדוע יש לך כל כך הרבה כלים לשטוף? אמרה לו האישה: 'מאחר וחגגנו אתמול מסיבה בבית', שאל אותה השומר: 'כמה אנשים חגגו במסיבה?', אמרה לו האישה: 'אינני יודעת, אבל כל שני אנשים השתמשו בכלי משותף לאורז, כל שלשה אנשים השתמשו בכלי משותף למרק, ואילו כל ארבעה אנשים השתמשו בכלי משותף לבשר, וכרגע יש לי 65 כלים לשטוף', חייך השומר ואמר לה, אני יודע כמה אנשים השתתפו במסיבה, האם גם אתם תדעו זאת? פתרון 60 אנשים.

היקף המלבן

נניח שלפניכם מלבן שאורך צלעו הגדול הוא 5 ס"מ ואורך צלעו הקטן הוא 3 ס"מ, מה הוא שטח המלבן, וכמה ההיקף שלו? לאחר מכן הגדילו את הצלע הארוך פי 4 ואילו את הצלע הקטן הקטינו ב-2, מה יהיה השטח וההיקף של המלבן החדש? פתרון: השטח הישן הוא 15 סמ"ר וההיקף הישן הוא 16 ס"מ והשטח החדש הוא 20 סמ"ר וההיקף החדש הוא 42 ס"מ.

פעולה מתמטית

על אי בודד בלב האוקיאנוס השקט במרכזו של המשולש ברמודה שוכן אי עליו גרים מספר לא רב של אנשים, התושבים באי מעולם לא שמעו על המושג חשבון, אך דבר אחד בלבד הם יודעים, הם מכירים את הספרה 3, האם תוכלו לעזור להם להגיע לכל המספרים מ-0 ועד 10 באמצעות 4 פעולות חשבון תוך שימוש בספרה 3 ארבע פעמים בדיוק? פתרון: 3-3+3-3=0 (3:3) · (3:3) = 1 (3:3) + (3:3) = 2 (3+3+3) : 3 = 3 (3·3+3) : 3 = 4 3-(3:3) + 3 = 5 3+3+3-3 = 6 3+(3:3) + 3 = 7 3 · 3 -(3:3) = 8 (3·3) · (3:3) = 9 (3:3) + (3·3) = 10.

שלושה אחים

אדם, בן וצ'רלי חיו בחווה. הם הסכימו שעליהם לקנות זרעים חדשה לנטיעה. אדם ובן ילכו לקניות בעוד שצ'רלי ישמור על השדות. בן קנה 75 שקים של חיטה בשוק, בעוד שאדם קנה 45 שקים של חיטה. בבית הם חילקו את ההוצאות שווה בשווה וצ'רלי שילם 1,400 ₪ עבור החיטה. כמה שקלים קיבלו בן ואדם בהתחשב שהם חילקו את ההוצאות ביניהם שווה בשווה? פתרון: אדם קיבל 175 ₪ ואילו בן קיבל 1225 ₪.

חידה מתמטית סבוכה

במאה ה-19 חי באנגליה מתמטיקאי גדול ושמו היה אוגוסט דה – מורגן, הוא מת בשנת 1871, אך טרם מותו הוא חיבר חידה שפתרונה רמז על שנת הולדתו, וזהו נוסח החידה: 'בשנת איקס בריבוע הייתי בן איקס שנים', האם תדעו לפענח בן כמה היה דה מורגן במותו? פתרון: בן 65 , מכיוון ש-43 בריבוע זה 1849 , הוא היה בן 43 בשנת 1849 , 1871-1849 זה יוצא 22 ואז מחברים ויוצא 65.

מדידת 4 ליטר

לפניכם 2 דליים בלבד, האחד הוא בנפח של 5 ליטר ואילו השני עם נפח של 3 ליטר, המשימה המוטלת עליכם היא למדוד 4 ליטר מדויקים, האם תוכלו לבצע את המשימה באמצעות 2 הדליים בלבד וברז מים? פתרון: ממלאים את הדלי של ה-5 ליטר עד למעלה, ושופכים אותו לתוך הדלי של ה-3 ליטר, לאחר מכן את המים שנמצאים בדלי של ה-3 ליטר גם כן שופכים, ומכניסים לתוכם את ה-2 ליטר שנותרו בדלי של ה-5 ליטר, מה שאומר שבדלי של ה-3 ליטר מונחים כרגע אך ורק 2 ליטר מים בלבד. לאחר מכן ממלאים פעם נוספת את הדלי של ה-5 ליטר מים, ושופכים מתוכו אל הדלי של ה-3 ליטר עוד ליטר מים אחד (כי הרי יש שם כבר 2 ליטר מים...) וכך נותרים בדלי של ה-5 ליטר אך ורק 4 ליטר מים.

המספרים שאברהם אוהב

אברהם אוהב מספרים מסוימים, למשל הוא מאוד אוהב את המספר 400 אך לא אוהב את המספר 300, הוא מאוד אוהב את המספר 100 אבל הוא לא אוהב את המספר 99, הוא מאוד אוהב את המספר 3600 אבל הוא ממש לא אוהב את המספר 3700, לפי הנתונים האלה איזה עוד מספר אברהם יאהב: 900, 1000, 1100 או 1200? פתרון: 900.

בני כמה הילדים

יום אחד פוגש איתמר את השכן שלו החכם, הוא החליט לשאול אותו, מה הם גיל ילדיו, עונה לו השכן החכם אני אחוד לך חידה, ואם תפתור אותם נכונה, תדע את גיל ילדי: 'מכפלת הגילים של שלושת בניי היא – 36, סכום הגילים שווה למספר הבית שבו אנחנו גרים', חשב השכן ואמר לו: 'רגע, חסר לי נתון אחד', אמר לו השכן החכם: 'אוי, אתה צודק, בני הבכור מנגן בכינור', האם תדעו מהם גיל הילדים? פתרון: הבכור בן 9 ואילו שני הבנים האחרים בני שנתיים.

שאלות נפוצות על חידות חשיבה מתמטית

כמובן, באתר שלנו תוכלו להנות ממגוון חידות חשיבה מתמטית לגמרי בחינם וללא עלות כלל, באהבה מאיתנו אליכם.
אתם מוזמנים לבצע שימוש אישי בחידות חשיבה מתמטית שתמצאו בעמוד זה להנאתכם.
כמובן, אנחנו תמיד מחפשים להוסיף מידע נוסף שיעזור לגולשים שלנו. אם יש לכם חידות חשיבה מתמטית שלא נמצאות בעמוד זה ותרצו להוסיף אתם מוזמנים ליצור קשר עם צוות האתר ונשמח להוסיף למאגר.

חידות חשיבה מתמטית - פספסת משהו?

נושאים נוספים שאולי יעניינו אותך:

חידות היגיון קשות

חידות הגיון

חידות לגיל 10

בדיחות לגיל 10

חידות ליום הפאי

בדיחות למה

חידות בנושא חורף

בדיחות חורף

חידות יום העצמאות

בדיחות על ישראלים

חידות ליל הסדר

בדיחות למה